fbpx

Amazon – instrukcja, walka z podróbkami i naruszeniem znaków towarowych

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Z pewnością słyszałeś o Amazonie – największym sklepie internetowym na świecie założonym przez Jeffa Bezosa prawie 30 lat temu. Dzięki ogromnej ofercie, szybkiej wysyłce i konkurencyjnym cenom jest jednym z ulubionych portali zakupowych na całym świecie. Niestety, wśród działających na nim sprzedawców, zdarzają się także sprzedawcy oferujący towary podrabiane, którzy korzystają z jego popularności chcąc bezkarnie wprowadzać na rynek towary podrabiane.

Pomimo ogromnych korzyści płynących z zakupów na Amazonie, portal ten w przeszłości był poddawany krytyce ze względu na niewystarczającą ochronę własności intelektualnej. 

W związku z coraz większą świadomością ochrony marki przez właścicieli oraz podróbkom, które są na każdym kroku, Amazon stworzył autorski program Amazon Brand Registry.

Aktualnie Amazon chroni aż 350 000 marek i nie zwalnia tempa! Jeśli Twoja marka jeszcze nie jest chroniona na Amazonie, a chcesz na nim sprzedawać swoje produkty koniecznie zrób to!

Jeżeli Twoje prawa naruszane są na AliExpress, Amazon lub Allegro, koniecznie przeczytaj:

Amazon a podróbki

Ogromnym plusem Amazona jest ogromny wybór sprzedawanych towarów. Każdy może znaleźć tam coś dla siebie, nawet najbardziej wymagający Klient. To co wydawało się zaletą Amazona na rynku – czyli wachlarz sprzedawanych produktów sprawiało, że coraz cięższa stała się kontrola sprzedawanych produktów.

Amazon wiedział, że aby nadal przodować na rynku musi stawić czoła podróbkom i opracować skuteczny system walki z nimi, dlatego też zamiast ścigać podmioty sprzedające podróbki, postanowił opracować system – Amazon Brand Registry na mocy którego właściciel znaku towarowego otrzymuje szczególne przywileje. 

Jak chronić markę na Amazonie?

Amazon Brand Registry 

Amazon Brand Registry to program, który został stworzony dla posiadaczy marek w celu zagwarantowania im ochrony przed naruszeniami ich praw własności intelektualnej oraz nieuczciwej konkurencji. Wystarczy, abyś miał zarejestrowany znak towarowy i wypełnił formularz, którego uzupełnienie zajmie kilka minut! Proste! Prawda?

Warto także wskazać, iż uczestnicy poza ochroną praw własności intelektualnej otrzymują także wiele korzyści, o których wspomnę w dalszej części tekstu.

Jak wygląda zapisanie się do Rejestru Marek (Amazon Brand Registry)? Nic prostszego! Wystarczą trzy kroki: 

1) Zarejestruj swój znak towarowy.

Aby marka mogła zostać zapisana do Rejestru Marek Amazon musi posiadać zarejestrowany znak towarowy, który może być oparty zarówno na grafice jak i na tekście. Kwalifikacja do programu Amazon Brand Registry następuję w momencie posiadania aktywnie zarejestrowanego znaku towarowego w każdym kraju, w którym istnieje chęć zgłoszenia się do programu lub posiada oczekujące zgłoszenie znaku towarowego złożone za pośrednictwem Amazon IP Accelerator. 

Więcej o znaku towarowym znajdziesz w artykule: https://prawowmodzie.pl/znak-towarowy-definicja/

2) Zaloguj się do Rejestru Marek Amazon

Wnioski o rejestrację marki do Amazon Brand Registry muszą być składane przez właściciela znaku towarowego. Jeśli spełniasz wymagania kwalifikacyjne, zaloguj się przy użyciu istniejących danych uwierzytelniających Sprzedawcy lub Vendor Central. Używanie tej samej nazwy użytkownika i hasła umożliwi dostęp do funkcji Rejestru Marek i korzyści, które są powiązane z usługami Sprzedawcy i Sprzedającego. Jeśli nie masz jeszcze konta Amazon, utwórz je za darmo!

Obraz zawierający tekst, zrzut ekranu, monitor, ekranOpis wygenerowany automatycznie

3) Zarejestruj swoją markę

Po zalogowaniu się, musisz zarejestrować swoją markę (marki). Aby zarejestrować markę, należy podać następujące informacje:

  • Nazwę Twojej marki, która posiada aktywny zarejestrowany znak towarowy; aktywny zarejestrowany znak towarowy dla Twojej marki musi być widoczny na Twoich produktach lub opakowaniu. Brand Registry akceptuje również marki, które mają znak towarowy oczekujący na rejestrację w niektórych urzędach ds. znaków towarowych.
  • Numer rejestracyjny znaku towarowego podany przez Urząd Własności Intelektualnej. Numer zgłoszenia podany przez Urząd ds. Własności Intelektualnej może być podany tylko w przypadku zapisywania się na kurs ze znakiem towarowym oczekującym na rejestrację. 
  • Listę kategorii produktów (np. odzież, sprzęt sportowy, elektronika)
Obraz zawierający tekstOpis wygenerowany automatycznie
Źródło: https://www.salesbacker.com/blog/67/How_to_set_up_Brand_Registry_on_Amazon

Zostaniesz także poproszony o dodanie załącznika z przedstawieniem graficznego produktu oraz opakowania, gdzie widnieje Twój znak towarowy. Jeśli znak, który zastrzegłeś ma charakter słowno-graficzny w formularzu musisz także zawrzeć logo.

Źródło: https://www.salesbacker.com/blog/67/How_to_set_up_Brand_Registry_on_Amazon

Po przesłaniu tych informacji Amazon sprawdzi, czy jesteś właścicielem praw do znaku towarowego i skontaktuje się z Tobą, jeśli spełnisz wymagania. Otrzymasz wtedy specjalny kod weryfikacyjny, który należy odesłać do firmy Amazon w celu zakończenia procesu rejestracji. 

Co daje rejestracja marki na Amazon Brand Registry?

Dzięki rejestracji w Amazon Brand Registry klienci zarejestrowanych znaków towarowych otrzymują pomocne narzędzia do walki z podróbkami, walką z nieuczciwą konkurencją i naruszeniami praw własności intelektualnej. Ponadto Amazon Brand Registry daje kompleksową kontrolę nad stronami swoich produktów, samodzielne ustawienie adresu URL dla Twojej marki, dostęp do edytora, który umożliwia zmianę opisów produktów z markowymi numerami ASINO oraz Buy Box. Ponadto Amazon będzie zachęcał kupujących do wystawiania opinii na Twojej stronie, co może dać Ci przewagę nad konkurencją. Będzie miał także dostęp do Enhanced Brand Content, za pomocą którego będziesz miał możliwość podniesienia atrakcyjności swoich ofert oraz uzyskasz dostęp do nagłówkowych reklam.

Program Transparency – Program Przejrzystości

Program transparency to usługa polegająca na zapobieganiu przedostawania się podróbek do klientów. Niezależnie od tego, czy jest to realizowane przez Amazon, czy wysyłane bezpośrednio przez partnerów handlowych, Amazon skanuje każdy kod z obsługą przejrzystości, aby upewnić się, że wysyłane są tylko autentyczne produkty.

Aby objąć programem transparency należy wskazać, który produkt ma być objęty programem.

Następnie informacje są sprawdzane przez specjalny system Amazon i wysyłany jest specjalny kod wygenerowany przez Amazona, który umieszcza się na produkcie. 

Należy wskazać, że nawet Klient może samodzielnie sprawdzić kod po otrzymaniu przesyłki za pomocą aplikacji, którą może ściągnąć na swój telefon bądź tablet. Aplikacja Transparency umożliwia klientom zeskanowanie kodu i wyświetlenie informacji o produkcie. 

Aktualnie możliwość ta nie jest jeszcze wprowadzona do Polski, jednakże są takie plany. Czekamy z niecierpliwością!

Co mówią firmy o Programie Przejrzystości?

,,Przejrzystość pozwoliła nam zwiększyć zaufanie konsumentów do naszych produktów i zapobiec przedostawaniu się nieautentycznych produktów w ręce naszych klientów” – Spectrum Brands[1]

Project Zero

Projekt Zero przy współpracy Amazon z markami, zajmuję się redukcją liczby podróbek do zera. Marki dostarczają kluczowych informacji o sobie (np. Znaki towarowe, logo itp.). Amazon skanuje ponad 5 miliardów prób aktualizacji wykazów w poszukiwaniu podejrzanych podróbek. Marki nie muszą się kontaktować z Amazon, aby usunąć fałszywe oferty ze sklepów. Zamiast tego mają bezprecedensową możliwość robienia tego samodzielnie, korzystając z nowego narzędzia samoobsługowego. 

Marki stosują specjalny kod na każdej wyprodukowanej przez siebie jednostce dla zarejestrowanego produktu, umożliwiając Amazonowi zeskanowanie i potwierdzenie autentyczności każdego z tych produktów zakupionych w sklepach Amazon. Dzięki tej usłudze Amazon może wykryć i zatrzymać podrabianie każdej jednostki produktu, zanim dotrze ona do klienta.

Aby dołączyć do Projektu Zero:

Krok 1

Twoja marka musi być zarejestrowana w Amazon Brand Registry z zarejestrowanym znakiem towarowym.

Krok 2

Musisz być właścicielem praw do znaku towarowego oraz posiadać konto Amazon z dostępem do Brand Registry.

W ciągu ostatnich sześciu miesięcy musisz zgłosić potencjalne naruszenia, których wskaźnik wynosił co najmniej 90%. Aby sprawdzić, czy się kwalifikujesz, zaloguj się przy użyciu swojego konta Amazon powiązanego z Brand Registry.

IP Accelerator

IP Accelerator łączy właścicieli marek z wyselekcjonowaną siecią zaufanych kancelarii zajmujących się prawami własności intelektualnej, które świadczą wysokiej jakości usługi rejestracji znaków towarowych po konkurencyjnych cenach.


Potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej?
Napisz do mnie na a.szczudlo@creativa-legal.com

Podsumowanie

Aktualnie wcale nie jest łatwo sprzedawać na Amazonie podróbki – z czego się bardzo cieszymy! Jak widać ogromne koncerny jak Amazon chce walczyć z podróbkami i ma na to skuteczne narzędzia, która sprawiają że portal jest bezpiecznym miejscem na zakupy. 

Mam nadzieję, że niniejszy artykuł pokazał Ci jak możesz chronić swoją markę na Amazonie. Pamiętaj jednak, aby zarejestrować swój znak towarowy! Dzięki tej rejestracji będziesz mógł być objęty Programem Amazon Brand Registry. Jeśli do tej pory nie zarejestrowałeś swojego znaku towarowego a chcesz sprzedawać produkt na Amazonie – zgłoś się do nas! Chętnie pomożemy i odpowiemy na wszystkie Twoje pytania.


[1] Dostęp do strony internetowej: https://brandservices.amazon.com/projectzero z dnia 23.05.2021 r.

Przydał Ci się ten artykuł? Udostępnij go!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Weź udział w dyskusji, napisz komentarz!

Skip to content