fbpx

Jak chronić swoją markę w Shopee – znak towarowy, czy prawa autorskie

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Utworzona przez singapurską spółkę Sea Ltd. platforma sprzedażowa Shopee od niedawna dostępna jest w pierwszym europejskim kraju – w Polsce. Dotychczas funkcjonowała na rynku Azji Południowo-Wschodniej, gdzie zdominowała swoją konkurencję, m.in. Amazon i stała się niezwykle popularna na największym kontynencie Świata. Shopee dostępne jest zarówno w wersji na komputer jak i mobilnej.

Względnie korzystne dla kupujących warunki zamawiania produktów mogą stanowić przewagę, dzięki której Shopee dogoni liderów sprzedaży internetowej w Polsce. Tego typu platformy są praktycznie w sposób nieunikniony narażone na wykorzystanie do sprzedaży produktów podrobionych, kopii naruszających prawa innych sprzedawców. Czy Shopee gwarantuje odpowiednie narzędzia sprzedawcom dla ochrony swoich praw?  

Analizę środków bezpieczeństwa Shopee rozpoczniemy od polityki serwisu dotyczącej przedmiotów zabronionych lub podlegających ograniczeniom. Wśród nich wskazane są produkty “potencjalnie naruszające prawa własności intelektualnej, m.in. repliki, podróbki, nieupoważnione kopie produktów, które mogą naruszać prawa osób trzecich”. Konsekwencją wystawienia takiego przedmiotu na sprzedaż będzie przede wszystkim usunięcie danej oferty z serwisu, ograniczenie możliwości korzystania z konta przez sprzedającego lub jego całkowite zablokowanie, jak również możliwość podjęcia dalszych kroków prawnych.  

Shopee zastrzega, że może zawiesić konto lub je usunąć, w przypadku poważnych naruszeń. Na chwilę obecną na tej platformie nie funkcjonuje żaden system pozwalający automatycznie wykrywać naruszenia w sposób zbliżony np. do systemu Amazona. 

Jeżeli Twoje prawa naruszane są na AliExpress, Amazon lub Allegro, koniecznie przeczytaj:

Oznacza to, że w celu ochrony swojej marki przed nieuczciwym sprzedawcą oferującym produkty z naruszeniem Twoich praw, w serwisie Shopee musisz samodzielnie przejąć inicjatywę i dokonać zgłoszenia takiego sprzedawcy. 

Jak zgłosić użytkownika na Shopee za naruszenie np. praw autorskich lub znaku towarowego 

Zgłoszenie możliwe jest wyłącznie w przypadku zalogowania się – należy zatem albo założyć konto bezpośrednio w serwisie albo zalogować się poprzez Facebook lub Google. 

W celu dokonania zgłoszenia należy wejść na profil sprzedawcy, rozwinąć opcje i wybrać opcję “Zgłoś użytkownika” zgodnie z poniższym obrazkiem instrukcyjnym załączonym przez Shopee (dotyczy wersji mobilnej): 

Jak zgłosić sam produkt na Shopee 

Zgłosić możemy również sam produkt. Procedura jest analogiczna – przy wyświetleniu oferty, w prawym górnym rogu wybieramy opcje i wybieramy “Zgłoś ten produkt”. Również w tym przypadku konieczne jest zalogowanie poprzez konto, Google lub Facebook.  

Dalej system prosi o wskazanie powodu zgłoszenia – można wybrać “zabroniony przedmiot” lub “podrobiony towar”. W wierszu “Powód zgłoszenia użytkownika” możliwe jest wpisanie własnymi słowami uzasadnienia i poniżej załączenie pliku np. dowodu potwierdzającego naruszenie naszych uprawnień.  

Jak zawsze przypominamy, aby w ramach zgłoszenia (gdziekolwiek) zawsze wysyłać dowody na to, że jesteście uprawnionymi, czyli właścicielami np. prawa do znaku towarowego lub praw autorskich. Może to być np. umowa z grafikiem, Wasze oświadczenie a także link do Waszego sklepu z oryginalnym produktem. 

W celu dokonania zgłoszenia rekomendujemy dodatkowo korzystanie z aplikacji w wersji mobilnej, gdzie procedura technicznie jest prostsza i bardziej przejrzysta od wersji komputerowej. 

W chwili obecnej serwis jest jeszcze niepełny i nawet po zalogowaniu, zgłoszenie naruszenia w tej wersji nie jest dostępne tak samo jak w aplikacji. 

W przypadku dostępu przez komputer pozostaje możliwość wyboru opcji kontaktu mailowego z serwisem w celu dokonania zgłoszenia. Na dole strony znajdziemy opcję “Skontaktuj się z nami”, a następnie ponownie należy zejść na dół strony i kliknąć interaktywną ikonkę email. Wówczas wyświetli się następujący formularz: 

Po zgłoszeniu naruszenia, Shopee dokona weryfikacji zgłoszenia, dlatego też zalecamy od razu powołać jak najwięcej dostępnych dowodów wskazujących, że doszło do naruszenia naszych uprawnień, tak, aby nie wydłużać procedury wyjaśniającej, np. poprzez żądanie dodatkowych wyjaśnień ze strony serwisu. 

Dodatkową możliwość zgłoszenia potencjalnych naruszeń praw własności intelektualnej przewiduje Regulamin Świadczenia Usług – wszelkie zawiadomienia lub kwestie prawne można kierować bezpośrednio na adres email legal(at)shopee.com, do wiadomości “Kierownika działu prawnego”. 

W ust. 8 Regulaminu serwis podaje, jakie informacje należy zamieścić w zgłoszeniu w celu zapewnienia sprawniejszego rozpatrzenia sprawy – własnoręczny podpis (np. na skanie dokumentu) lub podpis elektroniczny, dowody posiadania praw do naruszanego znaku (np. wydruk z rejestru Urzędu Patentowego RP lub EUIPO), opis naruszenia, swoje dane kontaktowe, oświadczenie o zgodności z prawdą informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w przypadku działania przez inną osobę, również pełnomocnictwo.  

W praktyce, tempo rozpatrywania takich naruszeń nie jest jeszcze znane ze względu na pierwsze dni funkcjonowania platformy na rynku polskim. Można się jednak spodziewać, że wśród licznej i bogatej oferty produktów wysyłanych z Chin lub Tajlandii, prędzej czy później mogą znaleźć się oszuści podszywający się pod marki lub wykorzystujące cudzą własność intelektualną.  

W chwili obecnej, jest to jedyna dostępna droga do zgłaszania potencjalnych naruszeń i przyczynienia się do ich usunięcia z serwisu. 

Większość produktów dostępnych w serwisie jest na razie pochodzenia chińskiego i jest dystrybuowane z terytorium Chin lub innego państwa wschodnioazjatyckiego. Serwis ze swej strony zapewnia usunięcie oferty, zawieszenia konta sprzedawcy lub jego trwałe usunięcie po przychylnym rozpatrzeniu zgłoszenia. Jak sprawna będzie ta procedura, pokażą najbliższe miesiące funkcjonowania Shopee na pierwszym dla serwisu rynku państwa europejskiego. 

Przydał Ci się ten artykuł? Udostępnij go!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Weź udział w dyskusji, napisz komentarz!

Skip to content