fbpx

Netto czy brutto?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Działając jako początkujący przedsiębiorca z pewnością nieraz zetknąłeś się z pojęciem „netto” i „brutto”.  O tym, że w przypadku wynagrodzenia netto to, w uproszczeniu to, co dostajemy „na rękę”, a brutto to kwota powiększona o podatki (najczęściej VAT i dochodowy) nie muszę chyba Tobie wyjaśniać.

Cena w ofercie – netto, czy brutto?

W kontekście netto – brutto chciałam jednak zwrócić uwagę na inną kwestię, nie mniej istotną. Chodzi o składane przez Ciebie oferty. Oferty np. na uszycie uniformów biurowych, hotelowych, dla linii lotniczych, czy też odzieży na jakąś okazję – event firmowy, mistrzostwa czy też inne wydarzenie kulturalne, czy artystyczne. (Tak projektował np. Michael Kors dla W Hotels, czy Emilio Pucci dla Braniff International Airways).

Jak napisać ofertę, co w niej zamieścić, a przede wszystkim jaką cenę wskazać, żeby została przyjęta. Kiedy już ją ustalisz, skalkulujesz tak, żeby zlecenie było dla Ciebie opłacalne i złożysz – pozostaje tylko czekać i liczyć na to, że zostanie przyjęta. Czy na pewno?

A co w sytuacji, gdy w ferworze „walki” wskazałeś, że cena za 1 sztukę odzieży, którą masz zaprojektować i uszyć wynosi po prostu 100 PLN? Jak traktować taką cenę – jako netto, czy brutto? Czy obejmuje ona już należne podatki, czy może ulec powiększeniu np. o VAT?

Brak wskazania ceny netto lub brutto w ofercie

Przepisy w kwestii ceny netto – brutto nie pozostawiają żadnych wątpliwości.

Stosownie do przepisu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 9 maja 2014 roku o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. 2014 Nr 915), w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług lub podatkiem akcyzowym.


Potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej?

Potrzebujesz pomocy w napisaniu umowy, regulaminu,
a może konsultacji prawnej w temacie związanym z artykułem?


Możesz napisać do mnie na a.szczudlo@creativa-legal.com

Co to w praktyce oznacza?

Jeżeli z oferty nie wynika, czy podana w niej cena jest ceną netto, czy brutto, to należy przyjąć, że jest to już cena z VAT-em (czyli brutto), tj. że zawiera ona już w sobie podatek VAT.

A zatem, aby VAT nie został „zaliczony” na poczet wskazanej przez Ciebie ceny 100 PLN i został Ci zapłacony „extra”, to powinieneś wskazać, że cena za 1 sztukę wynosi 100 PLN plus VAT.

W innym razie składając ofertę bez ww. doprecyzowania narażasz się na to, że zamiast zarobić 100 PLN plus VAT, „zarobisz” tylko 100 PLN, z czego na dodatek będziesz zobowiązany zapłacić VAT.

Warto o tym pamiętać, żeby Twoja „przygoda” z ofertą nie skończyła się jak w znanym powiedzeniu: „Płacz i płać”.

Pomóż nam dotrzeć do innych osób! Udostępnij ten artykuł dalej, niech więcej osób uzyska dzięki niemu potrzebną wiedzę. Dziękujemy!

Przydał Ci się ten artykuł? Udostępnij go!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Weź udział w dyskusji, napisz komentarz!

Nowy newsletter
dla e-commerce prawo+

  • Bezpłatne materiały edukacyjne przygotowane przez specjalistów.
  • Wiedza, która uchroni Cię przed wpadkami i karami.
  • Omówienie konkretnych przypadków a nie suche ustawy.
  • Praktyczne wyjaśnienia i wskazówki.
  • Dostęp do zamkniętych szkoleń on-line prowadzonych przez praktyków.

Aktywując przycisk pod formularzem, wyrażasz dodatkowo zgodę na otrzymywanie treści edukacyjnych, informacji o produktach i usługach fundacji Instytut Prawa Mody np. o nowych artykułach, czy kursach on-line. Przeczytaj, w jaki sposób przetwarzamy Twoje dane osobowe w naszej Polityce prywatności.

Skip to content