fbpx

Nowy porządek prawny dla chińskich gwiazd Internetu

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Przez cały świat od pewnego czasu przetacza się fala dywagacji i rozważań na temat prawnego uregulowania działalności internetowych gwiazd – mowa tu oczywiście o influencerach. Takie pomysły wcielono w życie w Chinach – nowe wytyczne prawne wciąż są gorącym tematem, o którym obecnie mówi cały świat. Czy chińskie władze próbują kontrolować internetową przestrzeń, ograniczając tym samym możliwości celebrytów i influencerów?  

Podsumowanie na start  

Nie chcesz czytać całego artykułu? Zapoznaj się z Naszym podsumowaniem poniżej: 

  1. W Chinach wydano dwa akty prawne mające charakter wytycznych, które wpłynęły znacząco na świat celebrytów oraz influencerów – zawiadomienie Administracji Radia i Telewizji oraz “Komunikat dotyczący wzmocnienia kontroli nad chaosem związanym z ryżowymi kręgami” Administracji Internetowej.  
  2. Zawiadomienie Administracji Radia i Telewizji ma na celu kontrolowanie gwiazd pokazywanych w mediach, aby ich wizerunek był zgodny z wizją państwa oraz Partii rządzącej. 
  3. Komunikat Administracji Internetowej znacząco ogranicza działalność fanklubów celebrytów. 
  4. Nowe regulacje szczególnie mocno ograniczają influencerów, którzy stanowią potężną grupę chińskich idoli. 
  5. Niemal natychmiast po uchwaleniu obu aktów wiele kont influencerskich zostało usuniętych, gdyż zostały uznane za “nieodpowiednie”.  

Inne artykuły u nas o prawie chińskim:

Nowe regulacje prawne w Chinach 

Dnia 2 września 2021 r. chińskie Administracja Radia i Telewizji przedstawiła zawiadomienie, które szczególnie dotknęło gwiazd – idoli takich jak aktorzy, piosenkarze, ale również influencerzy.  

W preambule aktu zostało wyraźnie wskazane, że radio i telewizja nie mogą tolerować łamania prawa przez artystów oraz, że w swojej działalności powinny przyczyniać się do utrzymywania ładu w Państwie, co odnosi się głównie do utrzymania pozytywnego wizerunku Partii rządzącej oraz kraju, jako ojczyzny.  

Uchwalone zawiadomienie ma charakter wytycznych, które natychmiast zaczęły być stosowane. Wśród najważniejszych i najbardziej kontrowersyjnych postanowień tego dokumentu można wyszczególnić między innymi:  

  • odrzucenie osób niepoprawnych politycznie, 
  • odrzucenie osób łamiących prawo lub dobre obyczaje, 
  • odrzucenie celebrytów obnoszących się ze swoim bogactwem, 
  • zrezygnowanie z “kultu gwiazd” oraz zrezygnowanie z pokazywania i promowania dziecięcych gwiazd, 
  • odrzucenie wschodnich wzorców oraz konieczność promowania kultury socjalistycznej i tradycyjnej, 
  • zwracanie uwagi na stroje i makijaże gwiazd, w tym odrzucenie kultury zniewieściałych mężczyzn, 
  • zachęcanie gwiazd do poczuwania się do odpowiedzialności społecznej, 
  • zakaz “handlowania plotkami” w branży rozrywkowej, 
  • odrzucenie wulgarnych influencerów. 

Jak widać akt ten jest wymierzony głównie w celebrytów. Bardzo konkretnie ogranicza on pola ich działalności oraz możliwości pokazywania się w masowych mediach. Jego główne założenia wskazują, że od tej pory zaistnieć w Chinach będą mogły tylko te osoby, które podporządkują się systemowi.  

Fankluby gwiazd niemile widziane?  

Obok zawiadomienia w sprawie radia i telewizji nowe wytyczne uchwaliła także chińska Administracja Internetowa – dokument nosi nazwę “Komunikat dotyczący wzmocnienia kontroli nad chaosem związanym z ryżowymi kręgami”. 

Czym są ryżowe kręgi? Chodzi tutaj o fankluby, czyli zrzeszenia osób wspierające i celebrujące idoli. W Chinach fankluby to popularna forma spędzania wolnego czasu, która potrafi niekiedy przypominać pracę na drugi etat – najbardziej zaangażowani fani byli w stanie realizować ogromne przedsięwzięcia związane z kultem ulubionych celebrytów oraz organizować w kilka chwil zbiórki pieniędzy opiewające na niebotyczne kwoty.  

Wytyczne uchwalone przez Administrację Internetową zakładają między innymi:  

  • brak możliwości głosowania na gwiazdy w popularnie tworzonych listach celebrytów (pozostawiono jednak możliwość głosowania na ich prace np.: utwory muzyczne), 
  • wprowadzenie większej kontroli nad agencjami gwiazd w zakresie organizowania fanklubów 
  • ustandaryzowanie fanklubów, posiadanie przez takie zrzeszenia oficjalnej certyfikacji, 
  • zakaz zachęcania fanów do nadmiernych wydatków w zakresie związanych z kultem gwiazd, 
  • regulacja zbiórek pieniędzy dotyczących fanklubów 
  • zapobieganie zaangażowaniu osób nieletnich w działalność fanklubów w taki sposób, że pozostaje ona w sprzeczności z czasem potrzebnym na odpoczynek czy naukę. 

Z uchwaleniem tego komunikatu wiążą się domysły, że Partia rządząca nieprzychylnie patrzy na zrzeszenia związane z kultem celebrytów z prostego powodu – takie środowiska są stosunkowo trudne do kontrolowania i skłonne do buntów.  

Influencerzy a nowy chiński porządek – natychmiastowa reakcja środowisk internetowych 

Oba omówione akty prawne dotyczą nie tylko aktorów czy piosenkarzy, ale również bezpośrednio influencerów, którzy w Chinach nierzadko cieszą się wręcz nieprzyzwoitą popularnością. Nowy porządek wprowadzany przez chinskie władze to potężny cios w sferę medialną, w tym także internetową – ograniczenia jakie zostały wprowadzone sprawiły, że niemal natychmiast po ich opulbikowaniu wszystkie listy gwiazd zniknęły z internetu. Największe portale, w których internauci mogli głosować na swoich idoli usunęły wszelkie ślady po takiej działalności.  

W ślad za nowymi zmianami i regulacjami, wiele kont influencerskich zostało od tak po prostu usuniętych lub popularnie mówiąc – zbanowanych. Powody były różne, ale podstawą wszystkich był nowy porządek wprowadzany przez Partię rządzącą. Wiadomym jest, że w tym momencie chinscy influencerzy muszą się bardzo pilnować – w chwili obecnej opublikowanie czegokolwiek “nieodpowiedniego” może mieć dla nich bardzo surowe konsekwencje w postaci zniknięcia na zawsze z internetowego świata i pogrzebania żywcem wirtualnego imperium, którego budowanie nierzadko kosztowało ich całkiem sporo czasu.  

Chiny ograniczają wpływ influencerów na społeczeństwo? 

Oba omówione akty zostały wydane przez agencje centralne, jednak impulsem była partia rządząca. Aktualnie w związku z szeregiem nowych regulacji i zmian jakie dokonują się w Chinach, agencje pozostające pod wpływem partii rządzącej starają się wywalczyć sobie jak największe wpływy w zakresie wprowadzania “nowego porządku prawnego”. 

W ślad za uchwaleniem obu dokumentów pojawił się szereg spekulacji, jakoby Chiny dążyły do celowego ograniczenia wpływu gwiazd i influencerów na społeczeństwo. Wiadomo, że celebryci zawsze mieli ogromny wpływ na opinię publiczną – nic złego w tym, że Państwo chce im uświadomić wagę ich odpowiedzialności. Jednak czy tak rygorystyczne obostrzenia jak wytyczne co do ubioru i makijażu są uzasadnione?  


Potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej?

Potrzebujesz pomocy w napisaniu umowy, regulaminu,
a może konsultacji prawnej w temacie związanym z artykułem?


Możesz napisać do mnie na a.szczudlo@creativa-legal.com

Idealna przestrzeń internetowa  

Patrząc na wszystkie zmiany prawne, jakie wprowadza się aktualnie w Chinach nasuwa się pytanie, o którym coraz głośniej piszą europejskie media – czy Chiny próbują zbudować sobie idealną przestrzeń internetową w oparciu o reżim, który wymazuje wszystko co niezgodne z ideologią Partii rządzącej?  

Nie sposób ukryć, że wprowadzane restrykcje są bardzo daleko idące, gdyż odwołują się nie tylko do poglądów i wizerunku chińskich gwiazd, ale także ich prezencji i w większości – dorobku artystycznego. Poza tym, warto wspomnieć, że ta sama Partia rządząca całkiem niedawno uchwaliła dokument, w którym dzieciom zabrania się grać w gry komputerowe więcej niż 3 dni w tygodniu. Jak daleko zatem mogą posunąć się chińskie władze w swoich dążeniach do stworzenia idealnego społeczeństwa, zgodnego z wizją idealnego chińskiego państwa?  

Artykuł powstał przy współpracy zespołu kancelarii Creativa.  

Polecamy również zapoznać się z opracowaniem audio stworzonym w ramach podcastu Mao Powiedziane.

Dostęp do tekstu prawnego (j. chiński): http://www.nrta.gov.cn/art/2021/9/2/art_113_57756.html
Po polsku wg Google Translatora: https://www-nrta-gov-cn.translate.goog/art/2021/9/2/art_113_57756.html?_x_tr_sch=http&_x_tr_sl=zh-CN&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=nui

Przydał Ci się ten artykuł? Udostępnij go!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Weź udział w dyskusji, napisz komentarz!

Nowy newsletter
dla e-commerce prawo+

  • Bezpłatne materiały edukacyjne przygotowane przez specjalistów.
  • Wiedza, która uchroni Cię przed wpadkami i karami.
  • Omówienie konkretnych przypadków a nie suche ustawy.
  • Praktyczne wyjaśnienia i wskazówki.
  • Dostęp do zamkniętych szkoleń on-line prowadzonych przez praktyków.

Aktywując przycisk pod formularzem, wyrażasz dodatkowo zgodę na otrzymywanie treści edukacyjnych, informacji o produktach i usługach fundacji Instytut Prawa Mody np. o nowych artykułach, czy kursach on-line. Przeczytaj, w jaki sposób przetwarzamy Twoje dane osobowe w naszej Polityce prywatności.

Skip to content