Ochrona marki w Chinach – znak towarowy

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Chcąc chronić swoją markę na rynku chińskim (w tym przed jej skopiowaniem) należy przede wszystkim zadbać o rejestrację swojego znaku towarowego.

Miejscowa procedura rejestracji znaku towarowego jest bardzo zbliżona do polskiej czy europejskiej, jednakże nie można zapominać o obecnym na tym rynku „czynniku chińskim”.

Artykuły o prawie chińskim:

  1. Prawo Chińskie – niezbędne wprowadzenie
  2. Umowa o zachowaniu poufności NDA/NNN z partnerem chińskim
  3. Ochrona marki w Chinach – znak towarowy
  4. Odmowa rejestracji znaku towarowego w Chinach – co zrobić?

Rodzaje znaków towarowych w Chinach

Prawo dot. znaków towarowych w Chinach przewiduje rejestrację każdego „widocznego” symbolu, jak np. słowo, logo, dźwięk, kolor czy znak 3D. Każdy z nich może składać się z jednego lub wielu tych elementów.

Podobnie ma się sprawa w europejskim systemie dot. znaków towarowych, gdzie można zarejestrować każdy z powyższych.

Prawo chińskie mocno czerpie z przepisów europejskich, inspirując się nimi w każdym aspekcie, czy to dotyczącym znaków towarowych, kontraktów, czy zachowania poufności, o którym wspominałem poprzednio w artykule Umowa o zachowaniu poufności NDA/NNN z partnerem chińskim – Prawo Chińskie.

Kiedy nie można zarejestrować znaku towarowego w Chinach

Rejestracja znaku towarowego trwa w przybliżeniu od 12 do 18 miesięcy.

Tak jak w polskim i europejskim systemie, jeden znak towarowy musi różnić się od drugiego, nie wprowadzać w błąd odbiorców oraz nie może powodować konfliktu prawnego w związku z przysługującymi prawami do znaku. W przypadku wystąpienia takiego braku różnic, znak towarowy nie będzie mógł zostać zarejestrowany.

Zagraniczni przedsiębiorcy wchodzący na rynek chiński i chcący zarejestrować w tym kraju swój znak towarowy, niejednokrotnie spotykają się z odrzuceniem wniosku, gdyż okazuje się, że ich znak jest już zarejestrowany. W Państwie Środka istnieje bowiem zjawisko rejestrowania znaków towarowych zachodnich firm przez lokalne podmioty, które z reguły nie posiadają do tego żadnych uprawnień (na podobne zagrożenie narażone są także atrakcyjne domeny internetowe). Jest to dość częsta praktyka, która w dodatku nie stanowiła wcześniej, co do zasady, naruszenia „law in action” prawa chińskiego (do naruszenia dochodziło w sytuacji, gdy marka była już zarejestrowana w Chinach).

Jak już wspominałem w poprzednim artykule wprowadzającym do prawa chińskiego, rozumienie prawa „law in books” i „law in action” przez społeczeństwo zmienia się. Przykładowo, zaszły zmiany w przepisach dot. znaków towarowych, gdzie wskazane zostało, że nie może zostać zarejestrowany znak towarowy, który jest powszechnie znany (well-know trademark). Oczywiście czas pokaże, jak to prawo będzie dalej stosowane, ponieważ podmioty, o których wspomniałem wyżej, dalej istnieją i prowadzą swoją działalność na rynku z „sukcesem”.

Klasy Nicejskie w Chinach

Rejestrując znak towarowy, podobnie jak w Polsce i Unii Europejskiej w ogóle, należy wskazać klasy nicejskie, czyli zakres wykorzystania rejestrowanego znaku.

Co istotne, nie jest obowiązkowe to, by znak towarowy dotyczył oferowanych produktów i usług świadczonych na terenie Chin. Chińskie prawo nie wymaga, aby znak towarowy był wcześniej wykorzystywany albo był wykorzystywany po jego rejestracji.

W sytuacji, gdy znak towarowy zarejestrowany w określonej klasie nicejskiej zostanie wykorzystany przez podmiot trzeci w tej samej klasie, dojdzie do naruszenia prawa chińskiego – tak jak w Polsce i UE doszłoby do naruszenia naszych przepisów.

Formalności w rejestracji znaku towarowego w Chinach

Ochrona znaku towarowego trwa przez 10 lat i może być przedłużana o kolejne dziesięcioletnie okresy (wniosek o przedłużenie ochrony należy złożyć 6 miesięcy przed zakończeniem bieżącego okresu ochronnego). 

Znak towarowy w Chinach można zarejestrować m.in. w sposób:

  • samodzielnie (tylko w przypadku posiadania siedziby w Chinach);
  • poprzez wyspecjalizowaną agencję z siedzibą w Chinach lub w kraju pochodzenia uprawnionego;
  • poprzez Światową Organizację Własności Intelektualnej (WIPO).

Jeżeli uprawniony do znaku towarowego posiada swoją siedzibę w Chinach, może wystąpić o jego rejestrację samodzielnie. Warto jednak skorzystać przy tym z pomocy miejscowego rzecznika patentowego, który nie tylko zajmie się formalnościami, lecz może także przeprowadzić wstępne badanie, czy taki sam lub podobny znak towarowy nie został już zarejestrowany.

W przypadku gdy uprawniony do znaku towarowego uzyskał jego rejestrację w urzędzie patentowym swojego kraju ojczystego, może rozszerzyć jego ochronę prawną na Chiny za pomocą rejestracji w Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Powinien w tym celu wystąpić z wnioskiem do rejestrację międzynarodową znaku (za pośrednictwem krajowego urzędu patentowego) i wskazać w nim kraje, w których chciałby uzyskać ochronę prawną. Jeżeli wniosek spełnia wymagania formalne, WIPO przekazuje go do krajowych urzędów patentowych – od tego momentu rozpoczyna się 18-miesięczny okres, w którym możliwe jest zgłoszenie sprzeciwu. W przypadku gdy taki sprzeciw nie wpłynie lub nie zostanie uwzględniony, znak towarowy uzyskuje ochronę prawną we wskazanych państwach.

Można również skorzystać z kancelarii prawnej w Polsce, która pokieruje całą rejestracją przy współpracy z podmiotami miejscowymi posiadającymi odpowiednie uprawnienia.

Prawo autorskie w Chinach

Prawo autorskie jest kolejnym tematem, który warto poruszyć. Na ten moment, musisz wiedzieć, że prawo autorskie obowiązujące w Chinach, jest bardzo zbliżone do naszego polskiego prawa i tak jak zawsze, rozróżniamy w tym przypadku również prawo „law in books” i „law in action”. Prawo autorskie przysługuje z mocy prawa w chwili utrwalenia utworu, natomiast istnieje organizacja, w której można zarejestrować taki utwór. Więcej na ten temat napiszę przy następnej okazji.

Ciekawostki dotyczące znaków towarowych w Chinach

Sprawy sądowe dotyczące zagranicznych i chińskich marek spotkały między innymi takie marki jak Tesla, Apple czy XIAOMI. Pierwsza z wymienionych marek musiała zmierzyć się przed chińskim sądem z trollem, który taki sam znak w Chinach (sprawę udało się ostatecznie załatwić polubownie). 

Rejestrując w Chinach naszą markę jako słowny znak towarowy należy pamiętać, że bez dodatkowej rejestracji w języku chińskim, ochrona obejmie jedynie zapis literami alfabetu łacińskiego. Chińską wersję znaku warto stworzyć także z tego względu, że lokalni konsumenci mają skłonność do tworzenia chińskich nazw obcojęzycznych marek, którymi posługują się na co dzień (przykładem takiego zjawiska na gruncie polskim jest francuska marka „Auchan”, w języku potocznym wymawiana niekiedy jako „oszołom”). 

Chińskie tłumaczenie słownego znaku towarowego może odzwierciedlać jego dosłowne znaczenie, brzmienie fonetyczne albo obie te rzeczy. Swoje znaki przetłumaczyły m.in. Coca-Cola, (tłumacząc swoją nazwę jako „delicious happiness”, czyli po mandaryńsku „ke kou ke le”), Google (jako „gu ge”) czy Pfizer („hui rui” – brilliant and auspicious). Jeżeli również zamierzasz pójść w ich ślady, warto, byś skorzystał w tej materii z pomocy lokalnej agencji marketingowej, czy odpowiedniego tłumacza. 

Znaki towarowe w Chinach powinny mieć 3 litery i więcej. Jeżeli znak jakiejś marki składa się np. z jednej litery i ciągu cyfr, rejestracja może zostać odrzucona. Przykładowo, marka samochodu A4 (Audi) została odrzucona właśnie z tego powodu. Warto zawrzeć odpowiednie umowy z podwykonawcami z Chin, takimi jak szwalnia, fabryka, produkcja, pośrednicy, którym zabroni się rejestracji podobnych znaków towarowych.


Potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej?
Napisz do mnie na a.szczudlo@creativa-legal.com

Podsumowanie

Jeżeli nie przeczytałeś całego artykułu, warto żebyś wiedział, że w Chinach istnieje instytucja rejestracji znaków towarowych. Jej zasady i przebieg określają odpowiednie przepisy, powstałe na bazie przepisów europejskich, które mają być stosowane w praktyce.

Jako znak towarowy może być zarejestrowany każdy symbol, czy to logo, czy dźwięk, który wystarczająco odróżnia się od innych już zarejestrowanych znaków oraz nie wprowadza konfliktu w jego interpretacji przez odbiorców oraz oczywiście nie narusza obowiązujących przepisów lub interesów uprawnionego do tego znaku towarowego.

Pomóż nam dotrzeć do innych osób! Udostępnij ten artykuł dalej, niech więcej osób uzyska dzięki niemu potrzebną wiedzę. Dziękujemy!

Przydał Ci się ten artykuł? Udostępnij go!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Weź udział w dyskusji, napisz komentarz!

Skip to content