Polityka prywatności jako obowiązek informacyjny z RODO

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Czy wiesz, że możesz spełnić obowiązek informacyjny wynikający z art. 13 i 14 RODO w dokumencie o nazwie „polityka prywatności”? Nie musisz niszczyć designu swojej strony internetowej rozległymi tekstami prawnymi. Zrób to w prosty, jasny i czytelny sposób.

Seria artykułów o RODO:

  1. 5 rzeczy, o których musisz pamiętać wysyłając zgodny z prawem newsletter
  2. Polityka prywatności jako obowiązek informacyjny z RODO
  3. Zasady i fundamenty systemu ochrony danych osobowych zgodnie z RODO
  4. Inspektor Ochrony Danych pod RODO – kim jest i czy trzeba go wyznaczyć?
  5. Umowy powierzenia pod RODO – gdy udostępniasz dane osobowe
  6. Pakiety RODO do kupienia
  7. eBook: RODO w pigułce dla branży kreatywnej
  8. Zasady privacy by default i privacy by design – do czego zobowiązują?
  9. Kiedy i jak usuwać dane osobowe zgodnie z RODO? – poradnik
  10. Chatboty i RODO – wszystko, co musisz wiedzieć
  11. RODO dla fotografa – pytania i odpowiedzi
  12. Legalny newsletter krok po kroku | Kawka z prawnikiem #live nr 9
  13. RODO dla social media ninja | Kawka z prawnikiem #live nr 7
  14. Jakie dokumenty RODO powinieneś posiadać | Kawka z prawnikiem #live nr 4

Opowiadam o tym również podczas live – Legalny newsletter krok po kroku:

Podcast:

Listen to “Legalny newsletter krok po kroku | Kawka z prawnikiem #live nr 9” on Spreaker.

Jak spełnić obowiązek informacyjny?

Obowiązek informacyjny wynikający zarówno z art. 13, jak i 14 RODO może być spełniony w różnorodny sposób. Dla swoich klientów, zależnie od sytuacji, dostosowujemy obowiązek informacyjny pod konkretny model biznesowy i informacyjny. Możesz umieścić go m.in.

  • w całości w pierwszym mailu do klienta lub pod formularzem, gdzie zbierasz dane osobowe,
  • w wersji skróconej w wyżej wskazanych miejscach, przy okazji odnosząc się do całości treści obowiązku informacyjnego znajdującej się na stronie www w odpowiednio oznaczonym miejscu.

Co ważniejsze, obowiązek informacyjny nie musi znajdować się w całości od razu w miejscu, gdzie zbierasz dane osobowe np. pod formularzem zapisu do newslettera. Kompletnie zepsuło by to design Twojej strony internetowej.

Obowiązek informacyjny może zostać spełniony poprzez udostępnienie odpowiednio stworzonej i oznaczonej polityki prywatności. 

W takiej polityce prywatności znajdą się wszystkie niezbędne elementy, o których musisz powiadomić osobę, której dane dotyczą. Musisz wskazać m.in.:

  • swoją tożsamość i dane kontaktowe oraz, gdy ma to zastosowanie, tożsamość i dane kontaktowe swojego przedstawiciela;
  • cele przetwarzania danych osobowych oraz podstawę prawną przetwarzania;
  • informacje o odbiorcach danych osobowych lub o kategoriach odbiorców, jeżeli istnieją;
  • okres, przez który dane osobowe będą przechowywane, a gdy nie jest to możliwe, kryteria ustalania tego okresu;
  • i trochę więcej.

Spełnienie takiego obowiązku następowało będzie poprzez umieszczenie go, czy to w stopce maila z odpowiednim wyjaśnieniem, czy w checkboxie zaraz obok regulaminu i formularza zakupowego, rejestracji konta lub zapisu do newslettera. 

Takie spełnienie obowiązku informacyjnego będzie jak najbardziej zgodne z prawem. Nie możesz tylko zapomnieć o wypełnieniu go odpowiednia treścią, napisaną jasnym i prostym językiem – co wynika bezpośrednio z RODO. 


Potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej?
Napisz do mnie na kontakt@arkadiuszszczudlo.pl

Pomóż nam dotrzeć do innych osób! Udostępnij ten artykuł dalej, niech więcej osób uzyska dzięki niemu potrzebną wiedzę. Dziękujemy!

Przydał Ci się ten artykuł? Udostępnij go!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Weź udział w dyskusji, napisz komentarz!

Skip to content